Med risk för att bli idiotförklarad

Saker som jag aldrig lär mig trots att jag (ofta med hjälp av Andreas) lärt mig dem gång på gång på gång
Ni får gärna hjälpa till så kan jag använda det här som uppslagsverk när jag undrar igen

* Om skorstensröken stiger rätt upp ur skorstenen istället för att den viker av åt nåt håll, innebär det att det är högtryck eller lågtryck? Eller visade det bara på om temperaturen är hög eller låg ute. Eller kanske bara om det blåser eller inte!?!?

* Är det högtryck när svalor flyger högt och lågtryck när svalor flyger lågt. Eller är det tvärtom? Gäller det alla fåglar? Kan skatan visa om det är regn på gång?

* Är högtryck bra eller dåligt väder? Undrar samma med lågtryck förstås.

* När något ligger en i fatet är det bra eller dåligt?

* Lever han den där skådisen som spelade lite trög och dum men snäll i Jönssonligan? Alltså inte han stekaren. Jag var övertygad om att jag hört att han dött nån gång i mitten på 90-talet men sen dök han upp i en nyproducerad serie sådär i slutet av 90-talet.

* Vad är skillnaden på rebublikaner och konservativa? Är det nån skillnad?

* Är lönebidrag a-kassegrundande?

* Vad innebär en flaskhalseffekt egentligen?? Hur förklarar man den?


Saker som jag måste fundera 2 ggr på innan jag säger. Som jag egentligen kan innebörden på men ändå måste tänka till före användning

* Högkonjunktur och lågkonjunktur

* Att göra någon en björntjänst

* Boris Jelstins namn (uttalas baris eller boris?)

* Vilket som är vad av astronomi och astrologi



Mina största brister tycks kretsa kring metereolgi. Spännande. Jag kanske ska ta mig en kvällskurs eller så. Eller kanske bara köpa mig en bondepraktika.


Kommentarer
Postat av: Linda

Aha! Mr Jeltsins förnamn uttalas Baris. Det vet jag eftersom jag ju läste en termin ryska på gymnasiet (hade inget bättre för mig). Där tog läraren upp just hans namn ett antal gånger eftersom en viss stavning (hans t ex) leder till uttal a av bokstaven o. Minns dock inte vilken stavning det var... Det är också typ allt jag minns av det där halvåret.

2007-12-10 @ 13:11:26
Postat av: Åsa

jamen tack LIMPAN. DET var ju en av de grejer jag f a k t i s k t kan men bara måste tänka till lite innan jag säger. Svara på det andra istället.

ps. Andreas sa att jag verkade helt utblåst och tyckte genast att jag skulle ta bort inlägget så han slapp skämmas ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback