Sommarens stora miss- 14 nyanser av orange

Den här sommaren har varit dunderskön och fin på massa sätt. Se bara på vädret. Regn och rusk nästan hela vägen fram till första dagen på semestern. Då sprack det upp och sen var det strålande sol exakt varenda dag hela vägen fram till sista dagen på semestern. Bortskämd!!

MEN en stor miss gjorde jag under sommaren. Efter att ha börjat färga håret brunt (är till naturen mörkblond-blond) hos frisör under nåt år och sedan lessnat på kostnaden och tänkt att -Vafan det där kan jag lika gärna göra hemma och spara 6-700 kr i månaden (mitt hår växer som ogräs). Problemet med hemmafärgning dock är att resultatet inte blir fullt så bra, och av någon anledning (trots att jag använde samma färg varje gång) blev håret mörkare och mörkare tills folk betraktade mig som svarthårig.

Jag kom under sommaren på att jag inte alls trivdes i färgen, den var inte jag och kändes bara onaturligt. Jag vill vara naturlig. Jag vill vara "jag". Så jag bokade tid hos en av Stockholms bästa frisörer och åkte glad och förväntansfull dit på inbokad tid under semestern.
-MEN NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄJJJJ det kan du glömma! sa frisören på äkta dyrfrisörbrytning. Det där håret kan jag inte göra nåt med. Det kommer att bli förskräckligt fult om jag ens får bort färgen alls. Det kommer BARA slita på håret och resultatet kommer troligtvis inte bli mycket ljusare och bara flammigt och konstigt istället
Blev domen. Trots tjat och uppspärrade hundögon blev jag ivägskickad eftersom han vägrade att göra det. Jag fick komma tillbaka när jag hade 6-10 cm utväxt för en ny konsultation sa han.

Vilken normal människa som helst hade blivit lite deppad men accepterat fakta, inhandlat ett gäng hattar och kepsar och kommit tillbaka 6-10 cm senare.
Inte Åsa. Neeeej då, jag tänkte...hur svårt kan det vara? Jag provar att göra det själv och försöker färga en färg så lik min egen som möjligt. En avfärgning och en blondering senare sitter jag nu fast med en förskräcklig hårfärg a´la "tonåring gone wild med hemmablonderingar" alternativt "tant som försöker piffa till ålderdomen och täcka gråa hår med lite osmaklig färg". Mitt hår är (precis som frisören förutspådde) flammigt, fult och slitet. Man kan använda mitt hår som kontaktkarta för världens alla nyanser av orange och rött. Som dessutom är helt omöjligt att färga över och utväxten kommer att vara EXAKT lika tydlig. Jag sitter ändå fast i samma läge..men nu måste jag vänta 15-20 cm istället.

Vilken lärdom kan vi ta av detta? Lyssna på alldeles för dyra frisörer med tajta byxor när de med falsettröst säger "Det gåååår inte". De vet vad de snackar om, annars skulle de inte finnas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback