När en stockholmare åker skoter

Jag har bott i Norrland i drygt 4 år nu och jag måste säga att jag har fått många av mina charmiga fördomar bekräftade. Dock inte när det gäller skoter. Inte helt och fullt iallafall. Jag var HELT övertygad om att skoter helt hade förhindrat bilens framfart i det moderna samhället häruppe. Jag trodde på fullt allvar att man tog skotern till jobbet eller var annanstans man skulle. Nu vet jag att skotern enbart används i "frilufts"-syfte, dock mycket regelbundet under vinterhalvåret. Nåja det finns väl en och en annan som tar skotern till jobbet också, för merparten äger ett sådant fordon.

Jag hade aldrig åkt skoter och min första upplevelse ägde rum under mitt första år med min sambo. Han hade en stor halvskruttig variant av skoter som vi tog på tur under vår första vinter ihop. Åsa klädde sig i ett par snygga jeans, en citytäckjacka (alltså en sån storstadsmänniskojacka som ser ut som om den är varm, men inte är det) och ett par ofodrade skor. Efter att ha blivit tittad på som man tittar på en gullig men inte så smart liten flicka blev jag snabbt ombytt till gamla avlagda omoderna och på tok för stora skoterkläder i sann michellingubbestil. Hur som helst, jag var varm. Stockholmaren (moi) sattes på "bönpallen" och fick de kommande 3 timmarna skumpa omkring i skogarna och på skoterlederna med ett krampaktigt tag om ömsom handtagen ömsom föraren. FULLKOMLIGT l i v r ä d d för att bli avkastad. Kär upp över öronen vill man ju inte klaga direkt eller ge honom bekräftelse på eventuella stockholmstjejsfördomar.

Resultat: Akut illamående, synrubbningar och fullkomligt lamslående migrän som slutade med ett besök på akuten.

Skotertur nummer två

Min norrlänning hade i en öm omtanke med första skoterturen i färskt minne införskaffat sig sprojlans ny skoter med tillhörande skoterpulka. En söt liten anordning med bekväm "fotölj" inne i en pulka täck av ett "tält". Allt för att göra turen så oskotrig och bekväm som möjligt. Skoterpulkan används väl egentligen främst för barn och jag tyckte det lät som en strålande idé. Stockholms-Åsa kommer på den strålande idén att hon faktiskt då kan plocka med sig nagellack och en bok att sysselsätta sig med under den lagom roande turen (ja, jag får ont i ansiktet av genans nu). I hennes värld åkte man nämligen bara motorfordon för att transportera sig från A till B. Väl iväg blev det snabbt uppenbart att någon mysig lugnt puffande lästur skulle det ju sannerligen inte bli fråga om. Istället för att sitta och skumpa runt bakpå skotern satt jag nu istället på en hundra gånger värre skumpigare plats. Centrifugalkraften gjorde sig minst sagt gällande och jag kände mig som en stackars ping-pongboll i en lottomaskin. Inte nog med detta. Pulkan var placerad precis bakom skoterns avgasrör som spydde ut stinkande kräkgas rätt in i mitt lilla "tält" som sen stannade kvar just på grund av tältkonstruktionen. Har du någon gång hört hur en skoter låter förstår du att det är stört omöjligt att göra sig hörd genom ljudet, speciellt när man sitter fängslad i ett plasthölje och vägrar släppa taget om "fotöljen". Jag försökte ett tag lite panikartat att vifta och veva med ena armen mot min sambo. Jag insåg dock rätt snabbt att han inte har ögon i ryggen. Så där fick jag sitta fram tills Ante bestämde sig för att det var fikapaus. Jag lärde mig den här vägen att det tar lång tid för honom att arbeta upp ett fikasug...JÄTTElång tid!!

Resultat: Se skotertur 1 och gångra det med 100 och lägg till en pudel med samma symptom eftersom vi tyckte att det var sketasmart att ha honom med i pulkan.

Skotertur nummer 3

Eftersom min sambo fått en bil efter sin morfar som han av sentimentala skäl inte kan göra sig av med (WUHUU) har hans köp-nåt-med-motor-tourettes fått koncentreras till att enbart innefatta motorcyklar och skotrar (och en och annan båt emellanåt). Därav ny skoter vintern -07 och tillika nya önskemål om en skoterintresserad flickvän. Denna gång införskaffades en supermodern superbekväm skoter med värmehantag för kylakänsliga gnällande flickvänner. Jag bestämde mig för att göra hela skoterbiten "the Stockholm way". Jag köpte mig ett stycke snygga skoterkläder och fyllde ryggsäcken med godis.

Resultat: En härlig härlig skotertur (med en ännu härligare fikapaus)

SLUTSATS: Tredje gången gillt,  och man kan få en Stockholmare att gilla det mesta bara det köps till lite häftiga tillbehör och spejsiga attiraljer

SkoterÅsa
Cyklopögonbryn!? i fasiken så snygga skoterkläder

Kommentarer
Postat av: Emma

Jättetack för dina "tips" angående hur jag ska göra med skolan.. Jag måste verkligen fundera på hur jag ska göra och sen hålla mig till beslutet. Jag tror det är velandet fram och tillbaka som är jobbigt egentligen...

O attans vad jag srattade åt skoterinlägget! HAHA!
Jag flyttade ju till norrland i sommaras o har verkligen väntat för att få se när alla byter bilen mot skotern... men det hände ju liksom aldrig. Jag måste ta och åka skoter nån dag jag med... annars kommer jag väl aldrig bli mottagen här uppe :)

Postat av: Åsa

Du talar med veldrottningen!! Jag är helt kass när det gäller beslut (det är lättare att ge andra råd ;) ) Lycka till!

2007-02-20 @ 17:37:22
URL: http://nuskamanjutydligenblogga.blogg.se
Postat av: Christian

Vad jag har förstått av skotrar så är det att det inte finns annat än full gas på dom...*aldrig märkt av annat läge när man åkt med iaf* :P

2007-02-22 @ 11:26:42
URL: http://blogg.aftonbladet.se/10991
Postat av: Åsa

Jo då, det finns tydligen varianten som växlar mellan full gas och ingen gas alls...jättesnabbt. Det är sådana min sambo har haft tror jag.. "Snotrix skotrix äktus kräktusframkaller" tror jag de heter.

2007-02-22 @ 14:47:51
URL: http://nuskamanjutydligenblogga.blogg.se
Postat av: Nils

Det här var det roligaste jag läst på länge!! HAHAHA

2008-04-09 @ 23:21:50
Postat av: Åsa

Nils: Att du orkade läsa allt! Kredd till dig ;)

2008-04-15 @ 20:23:33
URL: http://nuskamanjutydligenblogga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback