Kuckelimuck on the menu!

När jag och min syster var små lagade mamma och pappa (mest pappa!?) ofta kuckelimuck till oss. Vi ÄÄÄLSKADE det. För det gör man när man är liten. Spelar ingen roll vad det är, heter det kuckelimuck är det härligt nog att ätas med ett leende på läpparna. Kuckelimuck var egentligen mest gamla matrester som blandades i en salig röra. Oftast hade den någon form korvgrund och trots att jag hatade (och fortfarande av ren princip hatar) korv så gick det an i en kuckelimuck. Anledningen till min korvavsky är en reaktion på densamma i motsats hos min mor. Hon älskar korv. I ALLA dess former. You name it. Korvgryta, korv med handen, ugnskorv, frukostkorv, falukorv osv. Sen var det nog en ganska praktisk och billig familjemat vilket märktes ofta hemma hos oss.

Hur som helst. Idag tänkte jag vara en god husfru och laga våra matlådor för veckan redan på söndagen. I fredags gjorde jag skomakarlåda och så hade vi lite andra rester i kylskåpet så jag ropade till min sambo att -går det bra med kuckelimuck till lunch i veckan?. Svaret var i exakt samma anda och samma förtjusta iver som min och min systers reaktion när vi var jättesmå.
-JAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!! JAG VILL HA KUCKELIMUCK!!! Min sambo fullkomligt studsade upp och ner i köket (vill bara påminna om att han är 2 meter lång)
-Men gillar du det då!
-JAAAAHAAAAA DÅÅÅ!!!
-Vet du vad det är då?
-Eeeh.... Mat!?


Så idag har jag lagat en härlig "kuckelimuck a´la lyx" med lövbiff, purjolök, kantareller, bacon och grädde som min fina sambo ska få med lite pasta till lunch imorgon. Och jag vet att han kommer att äta den med ett leende på läpparna....oavsett hur det smakar.

Fundering: 1: Har min sambo bara barnasinnet kvar eller har det hänt någon form av BIG (filmen)-utbyte med honom och nån 5-åring?
2: Kan man kalla det de åt i Sällskapsresan 1 (gamla kläder) som serverades till Kim Andersson av spanjorens sura mamma för kuckelimuck?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vill bara kommentera att på den tiden var det faktiskt din mamma som lagade maten, hur otroligt det än låter. Men erkänn.. visst är det gott

2006-11-12 @ 22:29:13
Postat av: Linda

Jaaa... nog var det mamma som lagade kuckelimuck. När pappa "tog över" blev det aldrig nåt så simpelt som kuckelimuck. Då plockades dom något dammiga, men riktiga kokböckerna fram! Ledsen mamma, men på din tid var det mest korv som gällde. Och Åsa; där har du svaret på korvtröttheten...
Jag gillar heller inte korv.

2006-11-14 @ 19:53:58
Postat av: Kerstin

Ja, mina kära döttrar..minnet är bra men kort!!!!Men ni var väl för små för att komma ihåg att korvtiden kom mycket senare. Far vet

2006-11-14 @ 22:05:54
Postat av: Åsa

Men lilla goa mamman... kuckelimuck var ju ditt ( i vårt minne iaf) och vi älskade det!!! Ta det som en pedagogisk komplimang och inte matkritik ;)
Bättre mamma än du finns inte!

kramis


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback